Copyrights @ Journal 2014 - Designed By Templateism - SEO Plugin by MyBloggerLab

27 Oktober 2016

, , , , , , ,

THE GLOWING PRAMBANAN: EPSON VIDEO MAPPING

Share

The beautiful Prambanan video mapping, photo by Setiyoko Agus
It's not my first time to Prambanan, and I'm sure it's not the last also. 


Setiap destinasi selalu memberikan pengalaman baru, menyaksikan dan merasakan sensasi berbeda dari destinasi yang sudah pernah kita kunjungi selalu mengasikkan. Begitu pula dengan kunjungan saya di bulan Oktober 2016 ini, "it's a whole different view for sure," ujar saya dalam hati saat mendengar bahwa Epson dan Sembilan Matahari akan menggelar video mapping, di Prambanan!

Each destination always provides a new experience, seeing and feeling different sensations of destinations we've visited are always exciting. So it is with my visit in October 2016, "it's a whole different view for sure," I said in my heart when I heard that Epson and Sembilan Matahari will hold a video mapping, in Prambanan!


Kompleks candi yang dibangun pada abad ke-9 Masehi ini memiliki tiga candi utama yang didedikasikan untuk tiga dewa utama dalam agama Hindu: Brahma, Wishnu dan Siwa. Tiga candi utama inilah yang menjadi "kanvas" proyeksi video.


The temple complex that was built in the 9th century AD has three main temples dedicated to the three main gods in Hinduism: Brahma, Vishnu and Shiva. These three main temple became the "canvas" of the video projection.
 


Playing with the projector :)
Sefiin also "painted"
Tidak mudah untuk menyiapkan video mapping di candi yang begitu besar dan masif, bahkan ini adalah video mapping di candi yang pertama di dunia. Setidaknya ada 20 proyektor, termasuk satu proyektor Epson berkekuatan 25.000 lumens untuk "melukis" candi di malam hari.


It's not easy to prepare video mapping in a temple that is so big and massive, and this is even the very first temple video mapping in the world. At least 20 projectors were used, including one 25,000 lumens Epson's projector to "paint" the temple in the evening.
 

Video mapping test before the show
Kami tiba di area panggung Ramayana Ballet di Kompleks Candi Prambanan. Panggung ini adalah area pertunjukkan teater Ramayana yang berlatar belakang Candi Prambanan. Kami duduk menanti dimulainya pertunjukkan.


We arrived at the stage area of Ramayana Ballet at Prambanan temple complex. This stage is the area of Ramayana theater with the background of Prambanan Temple. We sat waiting for the show to begin.


Video mapping Prambanan ini menggambungkan show dari cahaya projector dengan teater di panggung yang mengisahkan cerita rakyat mengenai terbentuknya candi, yaitu kisah Roro Jonggrang dan Bandung Bondowoso. Yang menarik, cerita digabung dengan elemen modern, ada anak-anak SD yang nakal, dan mendapatkan nasihat untuk menjaga kelestarian candi. 


This Prambanan video mapping collaborates show of light projector with a theater stage which tells the folklore of the formation of the temple, the story Roro Jonggrang and Bandung Bondowoso. Interestingly, the story was combined with modern elements, there were primary school children who were naughty and got advises to preserve the temple.


Such a beautiful sight, photo by Setiyoko Agus
Projector tidak hanya mengarah ke candi, lantai panggung dan dinding belakang panggung pun menjadi kanvas projector, menghasilkan efek yang menarik selama pertunjukkan. Di masa klimaks cerita, Prambanan "dilukis" dengan cahaya projector, dengan gurat garis modern, pola unik dan artistik yang menjadi begitu indah berpadu dengan tekstur dan bentuk megah Prambanan.


The projector did not only projects to the temple, but also to the stage floor and the back wall of the stage which became a canvas projector, producing interesting effects during performances. In the climax of the story, Prambanan was "painted" with light projector, with modern lateral lines, unique and artistic patterns which made it into lovely textures and shapes combined with the magnificent Prambanan.

Tanpa terasa show berakhir, kami harus meninggalkan kompleks candi. It was a great experience, I'm hoping there will be more video mapping on Indonesia's countless heritage places.

Time passed fast and the show had ended, so we had to leave the temple complex. It was a great experience, I'm hoping there will be more video mapping on Indonesia's countless heritage places.

@marischkaprue - never mind visiting same destinations over and over again ;)


NOTES:

Thanks to:  
Epson Indonesia dan Sembilan Matahari for inviting me to this event

You can see the whole video mapping here on youtube


5 comments:

Timo mengatakan...

Ih cakep kaliii dipake video mapping!

Lagian candi Prambanan memang udah cantik sih ya.

Unknown mengatakan...

Keren yaaa prambanan di sorot gitu,kapan lalu makan malam di samping prambanan trus liat tari ramayan ballet nya ... dan liat prambanan dari jauh di sinari lampu2 aja udah cakep banget

fanny fristhika nila mengatakan...

pdhl nih candi dekeeet banget kalo dr solo, kampung halaman suami.. dan tiap kali ke jogja slalu ngelewatin... tp tetep aja g prnh aku dtgin -__-.. kayaknya mudik thn dpn wajib bgt hrs bisa singgah ke prambanan :D

Unknown mengatakan...

cantik! tak tahu nak cakap apa. cantik bila dibuat macam tu. :)

http://www.ceritaejoy.com/

ambassador sulawesi mengatakan...

mantap sekali foto fotonya...
https://rentalmobilmakassar.blogspot.co.id